Lenktynės

Vienintelis filmas, atskleidžiantis dramatiškiausius įvykius ir asmenybes Formulės 1 istorijoje.

 

Rush

Režisierius: Ron Howard | Aktoriai: Daniel Brühl, Chris Hemsworth

Biudžetas: 40 milijonų | Pajamos: 90 milijonų (9 savaitės)

IMDb: 8.3 (#169) | Metacritic: 75 | Obuolys: Lietuvoje nuo gruodžio 6 d.

Rush, Ron Howard

Sunku patikėti, kad apie patį populiariausią automobilių sportą, vykstantį nuo 1950-ųjų metų, iki šiol nebuvo pastatytas nė vienas rimtas vaidybinis filmas. Net kur kas mažiau populiarios Le Mans lenktynės turi dedikuotą ir labai kokybišką filmą, su legendiniu Steve‘u McQueenu. O kalbant apie F1 netgi ryškiu pirmuoju plačiai publikai skirtu dokumentiniu filmu galima vadinti tik 2010-aisiais pasirodžiusį Senna, kurio sėkmė ir prisidėjo prie visaverčio vaidybinio filmo atsiradimo. O bendrai apie šio sporto istoriją pasakoja tik neseniai išleistas ir su Lenktynėmis labai tampriai susijęs dokumentinis filmas, pavadintas tiesiog 1.

Sunku pasakyti, kodėl iki šiol nebuvo imtasi rimto filmo apie šį sportą, logiškiausias paaiškinimas atrodytų dėl pačios idėjos įgyvendinimo sudėtingumo, taip pat menko F1 populiarumo JAV. Būtent todėl Lenktynės nuo pat pirmųjų žinių skambėjo labai įtikinamai – jo ėmėsi vienas ambicingiausių režisierių Ronas Howardas, kuris sulaukė pripažinimo dėl itin įvairių temų filmų: pavojingiausia kosminė misija (Apollo 13), Nobelio premijos laureatas (Nuostabus protas), istorinis interviu su JAV prezidentu (Frostas/Niksonas) ir kiti.

Žvelgiant į Howardo filmus ir bendrai į Formulės 1 istoriją, nesunku suprasti, kodėl jis šiam filmui iš daugiau nei šešių dešimtmečių istorijos ir gausybės legendinių čempionų pasirinko būtent aštuntojo dešimtmečio pradžią ir konkrečiai dviejų jaunų lenktynininkų – brito Jameso Hunto ir austro Niki Laudos – likimus. Tai buvo išties išskirtinis ir visomis prasmėmis itin dramatiškas šio sporto laikotarpis, kai automobilių galia smarkiai prasilenkė su tuometinio saugumo galimybėmis. Tačiau kūrėjai, nors tikrai galėjo, pirmame plane nepastatė šio mirtino pavojaus, tad kur kas daugiau incidentų galima išvysti labiau šiai temai skirtame minėtame naujame dokumentiniame filme.

Lenktynėse daugiausia dėmesio skiriama būtent dviejų pilotų, įtaigiai suvaidintų Chriso Hemswortho ir Danielio Bruhlo, istorijai. Žiūrint sunkoka patikėti ir rodos tai filmų scenaristų kūryba, bet iš tiesų likimas keliems metams suvedė visiškai priešingo požiūrio lenktynininkus: lengvabūdį vakarėlių mėgėją, bet pašėlusiai greitą Jamesą Huntą ir šaltakraujį puikių inžinerinių sugebėjimų ir itin riziką apskaičiuojantį Niki Laudą. Būtent jie tapo 1976-ųjų čempionato ašimi ir svarbiausių įvykių dalyviais, ne tik pakeitusiais jų likimus, bet ir smarkiai nulėmusiais visą tolesnę Formulės 1 raidą, netgi atvedusiais šį sportą į modernų amžių – iš principo tokį, kokį matome iki dabar.

Itin norisi pagirti sudėtingą rolę gavusį vokietį aktorių Danielį Bruhlą, labai džiugu, kad būtent jam paskirtas Niki Laudos vaidmuo. Danielis sužavėjo ypatingos reikšmės ir artumo Lietuvos žiūrovams filme Viso gero, Leninai, bet vėliau, išskyrus Tarantino Šunsnukius, lyg ir neturėjo didelės rolės. Lenktynėse jis atrodo labai įtikinamai, neįprasta Laudos kaip lenktynininko asmenybė, ypač vertinant tuometį laisvamanišką laikotarpį, atskleista visapusiškai: charakteris, bendravimo maniera, akcentas, makiažas. Tikrai verta pasižiūrėti dokumentinių kadrų ir palyginti.

Bendras filmo stilius taip pat pasirinktas labai įtinkinamai – atrodo, jog žiūrėtum būtent tuo laikotarpiu pastatytą filmą. Kaip minėjau, nustebino, kad režisierius liko ištikimas idėjai ir nepuolė išnaudoti greičio, avarijų ir kitų su F1 susijusių aistrų. Iš tiesų, filmo pradžia net pasirodė labai rami ir lėta. Bet svarbiausia, jog viskas sukurta išlaikant autentiką ir pagarbą šiam sportui bei asmenybėms. Už tai ir įvertinimai tokie. Neabejoju, kad Lenktynės bus minimas apdovanojimuose už šių metų geriausius.

Tiesa, lieka atviras klausimas, kiek šis filmas gali sudominti ir įtraukti Formule 1 nesidominčius žiūrovus. Man kaip F1 gerbėjui tai buvo grynas emocijų kupinas išgyvenimas, bet prie to prisideda ir įspūdžiai iš pačių Formulės 1 lenktynių. Nors dabartinių bolidų galia yra kur kas efektyviau kontroliuojama nei rodomų filme, o saugumui skiriama itin daug dėmesio, kiekvienam net ir nesidominčiam šiuo sportu rekomenduočiau šią patirtį – jausmas, kai už kelių metrų pralekia F1 bolidai, yra išties ypatingas. O filmas Lenktynės gali tapti puikia priežastimi pradėti domėtis šiuo išskirtiniu sportu.

Nauja tragedija Nors Formulėje 1 nebebuvo mirtinų avarijų nuo Ayrtono Senna žūties 1994-aisiais, su filmu susijusi nauja tragiška netektis. Britų Porsche Supercup lenktynininkas Seanas Edwardsas, Lenktynės suvaidinęs savo tėvą, išgelbėjusį Niki Laudą iš ugnies, spalio viduryje žuvo treniruočių metu, padėdamas jaunam vairuotojui įveikti trasą.
Nauja tragedija
Nors Formulėje 1 nebebuvo mirtinų avarijų nuo Ayrtono Senna žūties 1994-aisiais, su filmu susijusi nauja tragiška netektis. Britų Porsche Supercup lenktynininkas Seanas Edwardsas, Lenktynėse suvaidinęs savo tėvą, išgelbėjusį Niki Laudą iš ugnies, spalio viduryje žuvo treniruočių metu, padėdamas jaunam vairuotojui įveikti trasą.

Komentarų: 2

  1. Neratoblogo
    2013 11 21
    Atsakyti

    Papildyčiau apžvalgą, nes vis tik vienas įspūdingas filmas apie Formule 1 buvo pastatytas 1966 metais – “Grand Prix” (John Frankenheimer). Operatoriaus, ir režisieriaus darbas tiems laikams buvo tokie novatoriški ir įspūdingi, kad filmavimo stilius bei rakursai dar ir dabar naudojami TOP GEAR video reportažuose. http://www.youtube.com/watch?v=Chbqa-u8c4c

  2. Ričardas
    RICHARD
    2013 11 24
    Atsakyti

    Geras, lyg bandžiau atidžiai ieškot ar tikrai anksčiau nebuvo ir kažkaip neužtikau šito. Reiks plačiau pasidomėt!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *